تفهیم نامه طراحی صنعتی ماشین عطر ساز

بخش اول: بررسی حیطه و موقعیت کسب و کار

0_ بررسی حیطه و موقعیت کسب و کار

با عنایت به ورود فناوری ها در عرصه های مختلف کسب و کار و همچنین نیاز بازار و تقاضای جامعه هدف، بخش تحقیق و توسعه شرکت شری مدل های نوآوری و توسعه در کسب و کار خود را مورد بررسی قرار داده و بر مبنای مدل ترکیبی و دو گانه فوق که مدل تکامل یافته مبتنی  بر مدل های فشار فناوری [1]و کشش بازار [2]می باشد فرآیند تحقیق و توسعه خود را پیگیری نموده است.

در حال حاضر فضای کسب و کار در کشورهای در حال توسعه، مراحل گذار از مرحله صنعتی  و ورود به مرحله خدمات را طی می کنند. در این شرایط گرایش به عرضه کالاهای آماده و نیمه آماده در بازار تقاضا غالب است. بررسی و مطالعه بازار گواه علاقه مندی مصرف کنندگان به خرید از هایپر مارکت ها و مجتمع های بزرگ فروشگاهی را دارد.
بنا به تحقیقات مورد مصرف عطر و خوش بوکننده ها در بین افراد جامعه جوان ایرانی بسیار فراگیر می باشد و سطح کیفی و بهداشتی محصولات، توقعات قشر فرهیخته و دارای طبع لطیف را پاسخگو نمی باشد. 
طراحی « فروشگاه کوچک صنعتی» عطر و ادکلن و برندینگ آن از طرح های راهبردی شری بوده است. ایده هایپرفام نیز به بازار آوردن خط تولید کارخانه عطر سازی می باشد. به این معنا که مواد اولیه عطر در حضور مشتری و با سفارش وی  تولید و ترکیب و در نهایت بسته بندی می شود. طراحی ماشین عطر ساز و عرضه و استقرار آن در فروشگاه ها و مجتمع های بزرگ تجاری و هتل ها با رویکرد کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط برای اقشار جوان و نوجوان کشور بوده است.

[1]فشار فنّاوری(Technology Push): فنّاوری به‌عنوان يك فرآيند خطي ساده براي پاسخ به نياز يا تقاضاي بازار توسعه مي‌يابد.

[2] كشش تقاضا(Demand Pull): بازار به‌ عنوان منبع ايده‌ها و منشأ هدايت فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه- تأكيد بر بازاريابی

1- بررسی نیازهای جامعه و بازار

بررسی فضای کسب و کار در کشور گویای رشد روز افزون فعالیت های خدماتی در مقایسه با فعالیت های صنعتی و تولید می باشد. شاید یکی از مهم ترین ویژگی های خدمات؛ حضور مشتری در سیستم تولید، توزیع، تحویل و ارائه آن باشد.   بی گمان طی دهه های اخیر تحول و انقلاب در شبکه توزیع موجب تغییرات در بخش تولید و پشتیبانی گردیده است.

تمرکز و توجه به مشتری و تامین نیازهای وی همیشه یکی از فعالیت های مهم روزانه عرضه کنندگان خدمات بوده است.

بررسی های اجتماعی و فرهنگی این وقایع نیز بیان گر حقایق بسیاری است. محدودیت تفریحات عمومی در جامعه ایران موجب شده است تا بخش زیادی از جامعه اوقات خود را در گشت زنی فروشگاه های بزرگ تجاری و استفاده از امکانات مجتمع شده در این فضاها نظیر فضای بازی کودکان، سینما، رستوران، کافه ها و امثالهم مصروف دارند.

حضور برندها و فروش کالا در هایپرها یکی از روش‌های موفق برای کالاهای تازه‌ وارد و ناشناخته است. در این فضاها امکان اطلاع رسانی، ارائه سمپلینگ به مشتری و آگاه کردن آن وجود دارد.

 در یک جمع بندی میتوان گفت، وضعیت بازار گویای اقبال مشتریان به خرید از هایپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای دارد، بطوری که سهم مهمی از اقتصاد کشور متعلق به این بنگاه های اقتصادی می باشد.

رویکرد جامعه جوان ایران به تنوع محصولی، مُد، فَشن و مدل های ایرانی و اسلامی، فَشن توریسم طی سال های گذشته مورد توجه بخش سیاستگذاری جامعه نیز بوده است. 

بررسی های بازار مصرف عطر، ادکلن و سایر خوشبو کننده ها در ایران گویای فراگیر بودن و استقبال بازار مصرف در طیف های مختلف سنی و همچنین در بین اقشار مذهبی، غیر مذهبی و لاکچری را دارد. از سوی دیگر نگرانی مصرف کنندگان از کیفیت محصولات، نامرغوب بودن مواد پایه وارداتی، اسانس های غیر استاندارد، سطح پائین بهداشت و توزیع نامناسب، عدم رعایت فرمولاسیون، پاسخگو نبودن فروشندگان و اجناس تقلبی و بسیاری دلایل دیگر جمله موانع رشد این بازار به شمار می آید.

ایده عرضه عطر و ادکلن به صورت کاملا اتوماتیک و در حضور مشتری متناسب با سلائق وی از جمله طرح های راهبردی شرکت شری بوده است که برای تحقیق، مدلسازی اولیه و راه اندازی ماشین نمونه فروشگاهی سرمایه گذاری قابل توجه انجام شده است.

بررسی بازار و صنعت عطر و ادکلن در ایران  نشان می دهد، به دلیل پیچیدگی ها و پردازش های بسیار مختلف فیزیکی و شیمیایی جهت تولید عطر و ادکلن  تاکنون ماشینی در ابعاد فروشگاهی در کشور وجود نداشته که قادر به تولید محصول در حضور مشتری و مطابق نیاز، سلیقه و انتخاب مصرف کننده ایرانی باشد.

2- بررسی شرایط محیطی (نیازها و فناوری)

بررسی نیازمندی های جامعه مصرف و عنایت به روندها در هر حرفه و صنعتی بخش بسیار مهم و حیاتی از کسب ‌وکار به حساب می آید و بعنوان پشتيبان اصلي نظام تصمیم گیری در بنگاه های توليدي و خدماتي نقش مهمي را در موفقيت و يا عدم موفقيت بنگاه به عهده دارد.

بهره‌گيري از مدل های برنامه ریزی كارا و اثربخش، علاوه بر اينكه هزينه‌هاي توليد محصول و خدمات را كاهش مي‌دهد، سطح رضايت مشتريان سازمان را به جهت تحويل به موقع و با قابليت اطمينان بالاي محصول و خدمات، افزايش مي‌دهد. بنابراين، سازمان‌ها براي حضور موثر در بازارهاي رقابتي كنوني نياز مبرمي به بهره‌گيري از يك سيستم لجستيكي با عملكرد بالا مي‌باشند.

سازمان­ها پیوسته در حال تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هستند از این رو لازم است جهت هرگونه تصمیم گیری و برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان نسبت به شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی اقدام شود. این وظیفه بر عهدۀ تحلیلگران محیطی است که جهت شناسایی فرصت­ها و تهدیدات به دقت اثر متغیرهای محیطی برتمام بخش­ها و ارکان سازمان اعم از نهاده‌ها و ستاده‌ها را بررسی کنند.

به عبارت دیگر از طریق تحلیل محیطی است که فرصت­ها و تهدیدات محیط مشخص شده و بر آن اساس و با توجه به شناسایی که از نقاط قوت و ضعف درونی سازمان باید بدست آمده باشد هدف­ها را تعیین کرده و رویه‌ها و سیاست­های سازمانی را مشخص می‌کند.

این امر به مدیریت یاری می‌رساند در مقابله با فرصت ها و تهدیدات محیط بیرونی رویه‌ای هماهنگ و یکپارچه اتخاذ کند و به اهداف خود به نحو شایسته‌ای دست یابد.

برنامه ریزی در جهت تحقق ماشین عطرساز نیز ملهم از روندهای توسعه فناوری در کسب و کارها و خودکار سازی و از طرف دیگر فزونی نیازها و تنوع انتظارات در جامعه مصرف بوده است.

3- تجزیه و تحلیل اقتصادی صنعت عطر و ادکلن
  • اندازه بازار و نرخ رشد

برآورد بازار مصرف عطرهای بدون اسانس ایران حدود 80 تن در سال و با نرخ رشدی حدود 5 درصد تخمین زده می شود. 

  • ساختار بازار عطر در ایران

در حال حاضر بازار عطر در ایران کاملا سنتی عمل کرده بدین نحو که وارد کنندگان محدودی مبادرت به واردات اسانس نموده و کالای خود را در میان عمده فروشان بازار توزیع نموده و از این طریق مواد اولیه را به سایر فروشگاه­های سراسر کشور ارسال می­دارند.

به عبارتی شرایط بازار فاقد ساختاری مدرن و نظام مند است و همچنین در راستای اهداف وزرات بهداشت در بخش عدم استفاده از اسانس خام، این طرح گزینه جایگزین مناسبی برای بازار سنتی می­باشد، تا در حضور مشتری و بر اساس سلیقه وی، رایحه و کیفیت درخواستی، نوع شیشه و بسته بندی آن بر اساس سلیقه خریدار طراحی و عرضه شود.

ماشین ربات عطرساز گامی به سوی حرفه­ای تر شدن هنر- صنعت عطر و حصول به اهداف مشتری مداری به حساب می­آید.

  • بررسی رقبا

 در وضعیت موجود عمده­ترین رقبای شری در ایران، گروه عطریات بهشت، گروه فاطیما و مجموعه فروشگاه­های سفیر و روژان می باشند که به صورت زنجیره ای در تهران و شهرستان­ها عمل می­نمایند.

 تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا

به دلیل ساختار سنتی بازار  عطر در ایران و ورود خارج از مبادی رسمی(قاچاق)، آمار دقیقی از میزان عرضه عطر در ایران موجود نیست، لاکن در بخش مواد اسانس فاقد الکل این رقم حدود 80 تن در سال پیش بینی شده است.

با توجه به گرایش و تغییر ذائقه بازار مصرف به سمت اسانس­های فاقد الکل عملا میزان تقاضا 3 تا 4 برابر این مقدار پیش بینی می­شود که در حال حاضر با افزودنی­های گوناگون به اسانس این میزان تامین میگردد.

  • بررسی قیمت

میانگین قیمت عطرهای بسته بندی شده در بازار خرده فروشی در حال حاضر حدود 3 هزار تومان در هر میلی­گرم است که برای عطرهای گران­قیمت به بیش از 10 هزار تومان هم عرضه می­شود. قیمت عطرهای فاقد الکل نیز این رقم در حدود 2 هزار تومان برآورد می­شود.

با بررسی بازار لاکچری عطر[1] در خیابان «وزراء» تهران، ارزان ترین عطری که در این راسته پیدا  می شود 120 هزار تومان قیمت دارد. فروشندگان این مغازه ها معتقدند عطری که از این قیمت ارزان تر ارائه بشود قطعا تقلبی است، چرا که برای وارد کنندگان واقعی کمتر از آن صرفه اقتصادی ندارد.

رِنج معمولی قیمت های عطر در این راسته بازار تا سقف یک میلیون تومان هم دیده می شود.

البته در این بازار عطرهای گران­تر دیگری نیز دیده می­شود که این گرانی به دلایل زیر است:

دلیل اول به خاطر شیشه عطر و یا به خاطر فرمول نادر، کمیاب و حتی سرّی آن. مثلا عطر RAMON MOL VIZAR که عطر خاندان سلطنتی اسپانیا است به دلیل شیشه ویژه و طراحی خاصی که دارد به قیمت بیش از 5 میلیون تومان نیز به فروش می رود یا عطر 777 که به خاطر رایحه بی نظیر و فرمول ساخت آن، به قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رود.

طراحی و کیفیت شیشه عطر نیز در قیمت گذاری آن تاثیر گذار است.  اخیرا گران‌ترین عطر جهان با نام Opera Prima توسط کمپانی ایتالیایی بولگاری به قیمت ۲۰۰ هزار یورو به فروش رفته است. در شیشه این عطر ۲۵ قیراط برلیان، ۵۰ قیراط سیترین به کار رفته است.

بخش دوم: خودکار سازی و تحولات بنیادین در حوزه کسب و کار

بخش دوم: خودکار سازی و تحولات بنیادین در حوزه کسب و کار

1. خودکارسازی (اتوماسیون)

خودکارسازی[1]  یا اتوماسیون در زبان یونان باستان به معنی خود فرمان است. رباتیزه کردن یا اتوماسیون صنعتی[2]به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه‌های تولید است.

اتوماسیون به بهره‌گیری از سامانه‌های کنترل (مثل کنترل عددی، کنترل منطقی قابل برنامه‌ریزی و دیگر سیستم‌های کنترل صنعتی)، مکانیکی، الکترونیکی به کمک رایانه‌ها [CAM, CAD, CAX] برای پایش (کنترل) خط تولید گفته می‌شود، که در آن هدف، کاهش نیاز به دخالت انسان است.

خودکارسازی یک گام فراتر از مکانیزه کردن است. مکانیزه کردن به معنی فراهم کردن متصدیان انسانی با ابزار و دستگاه‌هایی است که ایشان را برای انجام بهتر کارشان یاری می‌رساند. معروف­ترین و شناخته‌شده‌ترین بخش خودکارسازی ربات­های صنعتی هستند.

اتوماسیون بطور فزاینده، نقش مهمی را در اقتصاد بنگاه های کسب و کار و در آزمایش و تجربه روزانه ایفا می‌کند. مهندسان تلاش می‌کنند دستگاه‌های خودکار را با فلسفه کسب و کارها ترکیب کنند، تا بوسیله ایجاد سیستم‌های پیچیده، پاسخ گوی نیازهای به سرعت در حال گسترشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انسانی باشند.

کامپیوتر مرکزی تخصیص یافته در کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLCها)، غالباً برای همزمان سازی پالس ورودی از حسگرها و اتفاقات (فیزیکی) با پالس خروجی به عملگرها و وقایع استفاده می‌شود. این اقدامات به عملکردهای به دقت کنترل شده منجر می‌شود، که کنترل دقیقی از تقریباً هر فرایند صنعتی را ایجاب می‌کند. اتوماسیون تا به حال تأثیر قابل توجهی فراتر از تصور انسان، در طیف وسیعی از صنایع داشته ‌است. اپراتورهای تلفن موجود، تا حد زیادی توسط برد انتخاب خودکار تلفن و دستگاه‌های پاسخ خودکار جایگزین شده‌است. فرایندهای پزشکی مانند غربالگری اولیه در الکتروکاردیوگرافی و رادیوگرافی و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ژن‌های انسانی، سرم، سلول و بافت، با سرعت و دقت بسیار بیشتری توسط سیستم خودکار به اجرا درمی‌آید.

به طور کلی، اتوماسیون عامل اصلی انتقال در اقتصاد جهانی از کشاورزی به صنعتی در قرن نوزدهم و از صنعتی به خدماتی در قرن بیستم بود.

[1] Automation

[2] Industrial Automation

2. فلسفه ماشین های فروشنده خودکار

ماشین فروشنده خودکار یا «وندینگ ماشین[3]»  دستگاهی است که در ازای دریافت وجه نقد یا از طریق پرداخت کارت­های اعتباری­ اقلامی مانند کتاب، خوراکی، نوشیدنی، سیگار، کاندوم، اسباب بازی، سرنگ، بلیت بخت آزمایی یا کتاب را به صورت خودکار به مشتری تحویل می‌دهد.

[1] Automation

[2] Industrial Automation

[3] vending machine

 

در زیر تعدادی از مزایای ماشین های فروشنده خودکار آمده است:

  • امکان فروش در کليه ساعات شبانه روز (۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته)
  • استفاده بهينه از زير بنا و کاهش هزينه هاي سربار (یک دستگاه فروش خودکار کالا فضایی کمتر از یک متر مربع اشغال می کند)
  • بهبود کيفيت بهداشت در سيستم توزيع
  • تنوع در ارائه کالا و افزايش حق انتخاب مشتري (هر دستگاه امکان بیش از ۳۰ نوع انتخاب محصول را برای مشتریان فراهم می آورد)
  • امکان نظارت دقیق بر کالاهای ارائه شده توسط کارفرما

همانطور که اشاره شد در مقایسه با فروشگاه‌های سنتی که توسط انسان اداره می‌شود، عدم نیاز به نیروی انسانی و دسترسی ۲۴ ساعته از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها می باشد. همچنین امکان خرابی، اتمام محصولات در زمان نامناسب یا سرقت از معایب آن است.

3. خودپَرداز یا ماشین سخنگوی خودکار

خودپَرداز که گاه عابر بانک هم نامیده شده دستگاهی الکترونیکی است که به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا در هر زمان دلخواه به ‌وسیله قراردادن کارت عابربانک خاصی در دستگاه و وارد کردن یک گذر واژه از حساب خود پول دریافت کرده یا موجودی حساب بانکی خود را بگیرند بدون اینکه نیاز به شمارشگر انسانی باشد. بسیاری از خودپردازها نیز به امکان واریز پول یا چک، جابجایی پول میان حساب‌های بانکی و حتی خرید تمبر را برای مشتریان فراهم می‌کنند. این ماشین­ها در ایران به  ATM ، مخففی از عبارت Automated Teller Machine  است، معروف شده­اند.

 هر چند در ترجمه لفظی «ماشین سخنگوی خودکار» معادل فارسی آن می باشد اما این دستگاه با نام خودپرداز بانک در سیستم بانکداری و مردم فارسی زبان ایران شناخته شده است.

4. راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری شری

راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت شری از مهمترین اهداف توسعه بازار به حساب می آید. یادآور          می­شود مدیریت ارتباط با مشتری به همه فرایندها و فناوری هایی اطلاق می شود که در بنگاه های کسب و کار، برای شناسایی، ترغیب، ایجاد و توسعه ارتباط، گسترش سطح ارتباطی، ارایه و پایش کیفیت خدمات جهت حفظ مشتریان به کار می رود.

 برخلاف برداشت ناصحیح عمومی، مدیریت ارتباط با مشتری یا    [1]CRM، صرفا یک واحد اداری در ساختار سازمانی یک شرکت نیست؛ حتی در ابعادی ساده انگارانه‌تر یک ابزار نرم افزاری هم نیست؛ بلکه نوعی راهبرد برای دستیابی به سود، بقا، توسعه بازار، اعتبار و حفظ برند است.

این مهم از طریق توسعه بازار، پیروزی در میدان رقابت و ارتقای سطح خدمات با نهادینه سازی مزیتی رقابتی با عنوان «مشتری مداری» تحقق می یابد که برای تحقق چنین امری، باید تمامی ارکان تفکر استراتژیک، رویکرد راهبردی و فرایندهای عملیاتی سازمان درگیر شوند.

[1] Customer Relationship Management

5- پارادایم تولید بر مبنای سفارش مشتری

در ادبیات بازاریابی تولید بر مبنای سفارش  و یا سلیقه مشتری را «کاستومریزیشن Customerization»  می­گویند. اما ماهیت و مفهوم نهفته در این واژه چیست؟ کلمه کاستومریزیشن Customerization از ترکیب دو کلمهCustomer  و zation (فرایند) ساخته شده و در کل به معنای طراحی و تولید محصول بر اساس نیاز و سلیقه هر مشتری که با عبارت « تولید سلیقه‌گرا » یا « تولید سلیقه محور» شناخته می شود.

بطور عمومی فرآیند تصمیم گیری و خرید مشتری، با بررسی بازار و مقایسه کالاها با شاخص های ذهنی مشتری به انجام می­رسد و سپس فعل خرید متناسب با سلیقه و انتظار مشتری محقق می شود. 

در این فرآیند چنانچه کالا خاص تر باشد و از کیفیت و قیمت مناسب­تری برخوردار باشد، کالا مشتری پسندتر می باشد. راز و رمز بقا در دنیای پر تلاطم کسب و کار هم در همین نکته نهفته است؛ «حفظ مشتری».

مطالعه روندها طی یکصد سال گذشته نشان می­دهد که کسب و کارها برای ماندن در بازار و توسعه آن از فناوری در کسب و کارهای خود به خوبی بهره برده­اند. تولیدات سلیقه محور، نسل جدیدی از بازاریابی مدرن به حساب می­آید.

تولید سلیقه محور یکی از تکنیک‌های بازاریابی از قسمت استراتژی تولید و از زیر مجموعه آمیخته بازاریابی  کالا می‌باشد که  با در نظر داشتن نیاز و خواسته مشتری، از طریق افزایش سطح رضایت مشتریان، مشتریان کنونی را حفظ و مشتریان راغب بیشتری را جذب می‌نماید. حتی اگر مشتری در خصوص شکل و شمایل محصول واقعی اطلاعات کافی نداشته باشد، اما همین که می‌داند این محصول بر اساس خواسته وی طراحی‌شده است، حس بسیاری خوبی دارد. مشتریان این را شانسی  برای خود می‌دانند که محصولی را انتخاب می‌نمایند که بر اساس سلیقه آنان و به وسیله دیگری تولید شده است.

این جمله شاید بهترین تعریف از کاستومریزیشن باشد؛ «ایده از مشتری، ساخت از تولیدکننده».

در اینجا به اهمیت موضوع با ذکر داستان موفقیت دو کمپانی اشاره شده است. شرکت تولیدکننده کامپیوتر Dell از این رویکرد در فروش آنلاین خود استفاده نموده است. این شرکت به مشتریان امکان طراحی کامپیوتر PC خودشان را می‌دهد. اطلاعات کافی در خصوص قطعات و همخوانی آنان با یکدیگر به مشتری داده می‌شود تا انتخاب قطعات به‌درستی صورت پذیرد و در نهایت یک کامپیوتر منحصر به ‌فرد خلق شود. نتایج تحقیقات نشان داده که مشتریان این خدمات شرکت Dell آزادی عمل ۹۹ درصدی در خرید خویش را احساس می‌نمایند. این روش از فروش، احساس شادی ناشی از آزادی عمل در خرید محصولات و خدمات از سوی مشتری را به دنبال داشته است.

در تجربه دیگری شرکت نایک[1] امکان طراحی کفش را به مشتریان خود داده است. مشتری میتواند یک کفش را به هر شکل که بخواهد طراحی و آن را درب منزل دریافت نماید.

بررسی بازار و نوآوری ها در بخش خدمات گویای این واقعیت است که بسیاری از شرکت‌های پیش رو به سمت کاستومریزیشن متمایل شده‌اند.

جهت تنویر موضوع اشاره می شود که تفاوت بارزی میان دو واژه  Customization  و  Customerization    وجود دارد. در Customization (شخصی‌ساز)، تولیدکننده بر اساس نیازهای پیش‌بینی‌شده ، محصول خود را در چند نوع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این پیش‌بینی بر اساس خواسته بخش عمده جامعه است (معدل نیازهای مشتریان جامعه) و نه بر اساس نیاز هر مشتری. درحالی‌که در Customerization ، تولید بر اساس نیاز هر مشتری اتفاق می‌افتد.

در برخی منابع تولید سلیقه‌گرا را تولید انبوه سفارشی[2] می­نامند . به این معنا که گفته میشود، پایه محصول تولید شده برای همه مشتریان یکسان است اما مشتری با ارائه نظر خود تا پیش از پایان فرایند تولید، نظر خود را بر محصول اعمال مینماید و محصول خارج شده از نوع محصولات تولید انبوه سفارشی شده است.

[1] Nike

[2] Mass Customization

6- ایده ماشین یا ربات عطر ساز بر پایه سلیقه مشتری

ایده ماشین یا دستگاه تولید عطر پایه حلال الکلی بر اساس نظر و سلایق مشتری در حجم فروشگاهی برای اولین بار در سطح ایران و جهان از سوی شرکت شری مطرح شده است.
این دستگاه قادر است بر اساس انتخاب­ها و ویژگی های مورد علاقه مشتری مواد مورد نیاز برای ساخت ادکلن را ترکیب و پردازش های مختلف را به صورت اتوماتیک اعمال و بر اساس نیاز مصرف کننده محلول ترکیبی را  ساخته و در شیشه انتخابی مشتری تزریق نموده و توسط اپراتور بسته بندی و تحویل مشتری نماید. این فرآیند گویای مشتری مداری عملکرد هایپرفام در هر دو مرحله خدمات «شخصی سازی»(در مرحله انتخاب شیشه و نوع بسته­بندی) و «تولید سلیقه گرا» (در مرحله انتخاب رایحه شخصی سازی شده) می باشد.

طراحی صنعتی ماشین عطرساز

بخش اول: تعریف پروژه ماشین عطرساز

1- ایده ماشین عطرساز

شرکت شری در تلاش بوده است تا با شناخت هر چه بیشتر صنعت عطر و رایحه و با تاکید بر نوآوری، دانش و فناوری و نیاز جامعه مصرف سهم مناسبی از بازارهای داخلی و منطقه ای را از طریق افزایش سبد خدمات، استفاده از سیستم های مدیریتی کارآمد، ارتقای بیش از پیش کیفیت، تولید محصولات بر مبنای سلیقه مشتری و تعامل سازنده و پیوسته با شرکای تجاری خود را فراهم آورد.

بنا به تحقیقات مصرف عطر و خوش بوکننده ها در بین افراد جامعه جوان ایرانی بسیار فراگیر می باشد و سطح کیفی و بهداشتی محصولات، توقعات قشر فرهیخته و دارای طبع لطیف را پاسخگو نمی باشد. 

ایده طراحی «فروشگاه کوچک صنعتی» عطر و رایحه و برندینگ آن از طرح های راهبردی شری بوده است. هدف اولیه نیز به بازار آوردن خط تولید کارخانه عطر سازی از نوع ماشین های خودپرداز([1]A.T.M.) در میان جامعه بوده است. به این معنا که سفارش مشتری دریافت و مواد اولیه عطری در حضور مشتری آماده­سازی، ترکیب و در نهایت بسته بندی و توسط اپراتور به مشتری عرضه می شود. طراحی ماشین «ربات عطرساز» و عرضه و استقرار آن در فروشگاه ها و مجتمع های بزرگ تجاری و هتل ها با رویکرد کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط برای اقشار جوان و نوجوان کشور بوده است.

برنامه ریزی، طراحی و اختراع ماشین هایپرفام، تلاشی برای تامین نیاز مشتری و بازار سازی برای صنعت عطر و رایحه در کشور به حساب می­آید.

[1] Automated Teller Machine (ATM) ماشین های الکترونیکی است که به مشتریان بانک ها و موسسه های مالی امکان می دهد تا در محیط های عمومی و بدون نیاز به متصدی, صندوق دار و یا کارمند انسانی به حساب خود دسترسی یافته و امور بانکی خود را انجام دهند.

2- اختراع ماشین نیمه اتومات هایپرفام

[1] Automated Teller Machine (ATM) ماشین های الکترونیکی است که به مشتریان بانک ها و موسسه های مالی امکان می دهد تا در محیط های عمومی و بدون نیاز به متصدی, صندوق دار و یا کارمند انسانی به حساب خود دسترسی یافته و امور بانکی خود را انجام دهند.

  1. ثبت اختراع: شرکت شمیم ریح ایرانیان در سال 1396 موفق به ثبت اختراع ماشین عطرساز با نام تجاری «هایپرفام» در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده است.

شکل شماره 21: گواهی ثبت اختراع ماشین عطر ساز و روزنامه رسمی

  1. عنوان اختراع: دستگاه توليد عطر پايه حلال الكلي براساس نظر و سلايق مشتري در حجم فروشگاهي
  2. خلاصه اختراع ثبت شده:
    در اين دستگاه اسانس از پس ورود به شيشه به مرحله تركيب در دستگاه اتوماتيك وارد ميشود و در آن دستگاه الكل پس گذر از فيلتر هاي مختلف كم بو ميشود و مواد ديگر همچون نگهدارنده تثبيت كننده ضد قارچ مواد مغذي پوست ويتامين ها و آب ديونايز شده كه بعد از مرحله تقطير به مواد ديگر به اندازه استاندارد اضافه ميشود و همگي باهم ميكس شده به اسانس اضافه ميشود در شيشه عطر و در نهايت شيشه بسته بندي ميشود.
  3. زمینه فنی اختراع مربوطه: شیمی، آرایشی و بهداشتی
  4. مزایای اختراع: مزایای اظهار شده در مستندات ثبت اختراع به شرح زیر است.
  • نظارت مستقیم مصرف کننده بر فرایند ترکیب و ساخت ادکلن و عطر تولید و بسته بندی ادکلن در حضور مصرف کننده براساس کیفیت درخواستی و سلیقه مشتری با نظارت مصرف کننده
  • تحلیل و برنامه ریزی ترکیب یک  عطر با توجه به نیاز  مصرف کننده
  • امکان انتخاب پارامتر مختلف تشکیل دهنده یک عطر و ادکلن توسط مصرف کننده همانند کیفیت در ماندگاری
  • بهداشتی بودن محصول خروجی به دلیل فرمولاسیون تعریف شده برای دستگاه  به دلیل استفاده مواد کاملا بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت تحت لیسانس فرمولاسیون بزرگترین تولید کنندگان عطر جهان
  • ارزیابی و به سنجی دستگاه با توجه به دریافت اطلاعات لازم از مصرف کننده و تعیین ترکیب لازم در صورت بودن دستگاه در حالت اتوماتیک

امکان دریافت سلیقه مشتری از طریق نرم افزار بر اساس اطلاعات روانشناسی، بیولوژی تجاری و مولفه های دیگر

3- روند پژوهش در طراحی صنعتی ماشین عطر ساز

یکی از جنبه های مهم در طراحی محصول، طراحی بر اساس نیازها و خواسته های مشتریان و جامعه مصرف کنندگان محصول است.

بنابراین، طراحی محصول طبق انتظارات مشتریان نیاز به طرح و برنامه مشخص دارد به طوری که محصول تولید شده دارای قابلیت های مورد نظر بوده و دارای ویژگی های ممتاز از قبیل کارآیی قابل قبول، کیفیت، تفاوت ها و تمایزها در قیاس با سایر محصولات مشابه احتمالی در بازار، قیمت قابل قبول، در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و بسیاری عوامل دیگر  که در فرآیند طراحی موثر واقع می شود.

جمله این عوامل بایستی با الزامات کار مهندسی [1]سازگاری داشته باشد، بطوریکه نیازهای مشتری در طرح دیده شده، نیاز به تغییرات در طراحی محصول کاهش یافته و بهینه سازی منابع نیز در نظر گرفته شود.

در مراحل پژوهش و ساخت محصول صنعتی هایپرفام از مدل پنج مرحله ای زیر که بر گرفته از مدل های متعارف برنامه ریزی و ساخت و تولید محصولات صنعتی می باشد بهره گرفته شده است.

 

 

این نمودار، محور اصلی تحقیق، طراحی و ساخت محصول بوده و باعث ایجاد ارتباط بین مراحل مختلف و ساماندهی اطلاعات در طول فرآیند گردیده است. در ادامه به تشریح گام های پروژه پرداخته شده است:

  • شناسایی اهداف، نیازها و فرصت ها

انجام تحقیقات میدانی اولیه توسط بخش تحقیقات بازار شری در زمینه کلیات مربوط به وضع موجود نحوه عرضه عطر و ادکلن در بازار و مسائل و مشکلات بهداشتی آن و مزایای طرح پیشنهادی از حیث ایجاد فرصت اشتغال، تولید عطر و ادکلن ویژه افراد متناسب با ویژگی های فردی آنان.

  • ساماندهی دانش موجود(جمع آوری اطلاعات)                                                            ساماندهی دانش طرح به منظور کشف نیازهای واقعی و علاقه مندی مصرف کنندگان و تکمیل جنبه های تخصصی تر مرتبط با انسان، محیط و محصول در ابعاد فرمی، فیزیولوژیک، فنی و اقتصادی در این مرحله به انجام رسیده است.
  • مطالعات و طراحی صنعتی ماشین

بررسی مسائل فنی و مهندسی (همراستا با مطالعات طراحی صنعتی) که باید در حد ارائه راهکار های عملیاتی و مهندسی برای تیم طراحی و محاسباتی  و ساخت باشد. بررسی مسائل مطرح در طراحی صنعتی ماشین هایپرفام شامل:

  • بررسی مسائل ارگونومیک و آنتروپومتریک
  • بررسی مسائل خاص روانشناسی محیط
  • بررسی مسائل بهداشتی و ایمنی
  • بررسی مسائل مربوط به زیبایی شناسی کاربردی
  • بررسی کلی مسائل اقتصادی مطرح در زمینه مواد و فرایند ساخت
  • بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل، نصب و نظافت، نگهداری و تعمیر

با رعایت موارد فوق مراحل طراحی در ابعاد مختلف مکانیک و رباتیک، الکترونیک، شیشه(کندانسورها)، نرم افزارهای کنترل، نرم افزار ارتباط با مشتری اقدام شده است.

[1] Manufacturing engineering

4. برنامه ریزی ساخت ماشین

برنامه ریزی ساخت(MRP) [1]مربوط به  شناسایی پیمانکاران و سازندگان قطعات صنعتی ماشین(شرکای تجاری)، قابلیت های سازندگان، تأمین مواد و قطعات مورد نیاز سفارش ها) (BOM[2]، زمان بندی ساخت و تولید نمونه اولیه (MPS)[3]، تست و آزمون نمونه می باشد.  برنامه ریزی تولید با در نظر گرفتن ظرفیت های در دسترس منابع و برنامه کار ماشین های تولیدی می باشد.

برنامه ریزی ساخت و تولید بر مبنای موارد زیر انجام شده است.

  • انواع اجزاء و قطعات مورد نیاز مدیریت تولید
  • نیازهای کمی دقیق اجزاء ماشین
  • زمان­بندی سفارشات کار جهت تامین برنامه های تولید در هر بخش

[1] Material requirement planning

[2] Bill of Materials

[3] Master Production Schedule

 

5- ساخت و تولید صنعتی

ساخت و تولید شامل اجزایی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد و مهندسی صنایع است و تمامی بخش‌های اصلی ساخت و تولید روندهای تولید، برنامه‌ریزی، کنترل کیفیت، طراحی ابزار، رباتیک، طراحی به کمک کامپیوتر و تولید به کمک کامپیوتر را شامل می‌شود.

مهندسان ساخت و تولید هایپرفام بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده مراحل ساخت را اقدام کرده­اند. در این فرآیند روش‌های متنوع تولید مانند برش فلزات، شکل دهی، مونتاژ، بازرسی و تست  قطعات انجام شده است و برای یافتن بهترین شرایط کارکرد ماشین و قطعات آن برنامه ریزی و تحقیق شده است.

ساخت و تولید  ماشین هایپرفام شامل اجزایی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد و مهندسی طراحی صنعتی و مهندسی نرم افزار کامپیوتر است.

در ادامه این گزارش به جزئیات بیشتری از طراحی و مهندسی صنعتی و فرآیندهای تولیدی ماشین پرداخته شده است.

6- ارزیابی نهایی محصول و برنامه ریزی توسعه ماشین

ارزيابي سيستم توليد، فرآيند ساخت و لجستیک و النهایه ارزیابی عملکرد ماشین هایپرفام به منظور تحليل شكاف بين وضعيت موجود با وضعیت مطلوب و تعيين اولويت هاي بهبود است. اطمینان از برآورد صحیح و کامل نیازمـندی‌های فنی، بازار و مالی و ارتباطات فی مابین از مهمترین اهداف مرحله ارزیابی می باشد.

ارزيابي انطباق محصول به منظور اطمینان از اهداف اولیه، میزان انطباق کلیه فرايندهای طراحی و ساخت محصول با طراحی های اولیه انجام مي‌گردد. مراحل ارزیابی عبارتند از:

  • ارزيابي مستندات فني محصول
  • ارزيابي فرآيندهاي توليد محصول كنترل كيفيت محصول
  • بازرسي، کنترل کیفیت و آزمايش عملکرد ماشین
  • تعيين اقدامات اصلاحي در فرآیند تولید(در صورت نياز)

برسی مارکت رایحه عطر

 

ادکلن های اورجینال

 

عطر های روغنی

عطر های اسانسی

 

عطرهای استندی

 

اسپری و دئودورانت ها

نقاط قوت و ضعف ادکلن های اورجینال

نقاط قوت ادکلن های اورجینال چیه؟

    • کیفیت بالا
    • بسته بندی خوب
    • اصالت آن
    • اورجینال بودن
    • برندینگ
    • لایف استایل

نقاط ضعف ادکلن های اورجینال چیه؟

  • عدم انتخاب حجم
  • عدم انتخاب کیفیت
  • بالا بودن قیمت
  • محدودیت واردات
  • بازار فیک
  • تقلبی زیاد دارد
  • ماندگاری در ایران نقطه ضعف

نقاط قوت و ضعف اسانس ها

نقاط قوت اسانس ها چیست ؟

    • انتخاب حجم
    • قیمت پایین
    • انتخاب کیفیت
    • سرمایه گذاری کم
    • .

نقاط ضعف اسانس ها چیست ؟

  • ریخت و ریز
  • دما
  • هوا
  • نور
  • گرما

نقاط قوت و ضعف استندی ها

نقاط قوت استندی ها چیست ؟

    • در دسترس بودن
    • قیمت پایین
    • حجم مختلف
    • کیفیت مختلف
    • رایحه های مختلف

نقاط ضعف استندی ها چیست ؟

  • عدم انتخاب حجم
  • عدم انتخاب کیفیت
  • بالا بودن قیمت
  • محدودیت واردات
  • بازار فیک
  • تقلبی زیاد دارد

معرفی ساده ربات هوشمند عطرساز

ربات هوشمند عطر ساز مدل تکامل یافته دستگاه عطر ساز نیمه اتوماتیک است. تحقیق و پژوهش با هدف بالا بردن قابلیت های کاربردی ماشین اولیه
با هدف کوچک سازی ابعاد دستگاه، مطالعه بر روی ابعاد روانشناسی و خصوصیات گروه های مصرف کنندگان و دست یافتن به الگوریتم های نرم افزاری هوشمند از ویژگی های ماشین جدید می باشد.

الگوریتم های طراحی شده در نرم افزار ویکی آروما کاملا هوشمند و بر پایه مطالعات شناختی و علمی صنعت رایحه ها بوده و پیشنهادات
مناسبی را به مشتری می دهد.

در طراحی این ماشین از رویکرد خودکار سازی یا اتوماسیون صنعتی استفاده شده، کلیه مراحل ترکیب و فرمولاسیون رایحه های پایه توسط ربات صنعتی
و از طریق فرمان و هدایت نرم افزاری انجام می­شود.

در این سامانه تمامی مراحل تزریق و ترکیبات توسط بازوهای رباتیک و دستگاه های اتوماتیک انجام می شود. بازوی تزریق اسانس که توسط سامانه هوشمند
نرم افزار تزریق کنترل می شود و در سه محور x  و y و z  هدایت شده و پروسه تزریق را انجام می دهد.

و بر اساس میزان تعیین شده الگوریتم فرمولاسیون وزن گیری توسط یک لودسل پرتابل انجام می گیرد.
این دستگاه قادر است بر اساس انتخاب­ها و ویژگی های مورد علاقه مشتری، مواد مورد نیاز برای ساخت عطر پایه الکلی را ترکیب و پردازش های مختلف را به صورت اتوماتیک اعمال و بر اساس نیاز مصرف کننده محلول ترکیبی را  ساخته و در شیشه انتخابی مشتری تزریق نموده و توسط اپراتور بسته بندی و تحویل مشتری نماید.

دلایل روی آوری به طراحی ربات هوشمند هایپرفام

1- دقت و کیفیت محصول

با توجه به مطالعات و تحقیقات به عمل آمده و مکانیزم های هوشمند نرم افزاری طراحی شده و اجرای اتوماتیک فرمولاسیون، طراحی رایحه ها بر مبنای شاخص های متعدد عملکرد ماشین ربات هوشمند هایپرفام از دقت لازم برخوردار بوده و محصول نهایی نیز از کمیت و کیفیت کافی برخوردار است.

2- سلامت و بهداشت محصول

از آنجا که کلیه مخازن تشکیل دهنده مواد پایه عطری در دستگاه هایپرفام پلمپ بوده، لذا عامل انسانی-اپراتور نمیتواند به محتویات مخازن دسترسی داشته و در کمیت و کیفیت آن اعمال سلیقه نماید.

میزان و نوع مواد ترکیبی بر مبنای فرمولاسیون و توسط هدایت مکانیزم نرم افزاری عمل می نماید.

تمامی مراحل عملیات ذخیره سازی مواد اولیه در مخازن و تولید محصول با متریال دارای استاندارد جهانی بهداشت و بدون دخالت عامل انسانی صورت می­گیرد.

3- مخازن شیشه ای و بهداشت عطر

بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت عطر، استفاده از بطری شیشه ای است. در طراحی ماشین هایپرفام از مخازن و سیلندرهای شیشه ای استفاده شده است. شیشه قابلیت حل شدگی نداشته و هوا نیز در آن جریان ندارد، در نتیجه عطر در این مخازن شیشه­ای فاسد نمی شود.

همچنین جهت پیشگیری از فاسدشدگی مواد ناشی از گرما و نور، مخازن دور از نور خورشید و تغییرات شدید دمایی قرار گرفته­اند.

4- کوچک سازی ابعاد دستگاه

با توجه به قیمت روز افزون فضاهای تجاری مراحل کوچک سازی ابعاد دستگاه همواره مورد توجه بوده است. در طراحی دوباره ماشین، ابعاد از 12 مترمربع به 2 و نیم مترمربع کاهش یافته است.

 این موضوع در جادهی و تامین فضای لازم برای استقرار ماشین هایپرفام بسیار تعیین کننده و کارساز بوده است. همچنین با توجه به حجم کوچک دستگاه قابلیت جابجایی(پرتابل بودن) و حضور کانترینگ در مکان­های نمایشگاهی موقت امکان پذیر است.

5- تضمین کیفیت محصول

نظر به اینکه کلیه مراحل تولید رایحه از دریافت سفارش مشتری تا پروسه ترکیب مواد پایه و آماده سازی نهایی بطور اتوماتیک انجام می شود و از سوی دیگر عامل اپراتور(فروشنده) کوچکترین نقشی را در فرمولاسیون و حجم مواد مصرفی نداشته، به بیان دیگر فروشنده امکان سوء استفاده نداشته و  لذا شرکت شری تضمین صد در صدی کیفیت محصول را بر عهده دارد.

6- مشتری گرایی

در سامانه نرم افزاری هایپرفام کلیه انتخاب­ها و سلائق مشتری با حفظ محرمانگی ثبت و نگهداری می­شود.

امکان گزارش­گیری و یادآوری انتخاب های مشتری بر پایه کد اختصاصی مشتری فراهم آمده و خریدار رایحه می­تواند سابقه خریدهای قبلی خود را مرور کند.

بدین ترتیب اطلاعات سابقه مشتری، محصولات انتخابی محفوظ و بانک اطلاعات خریداران را بروز رسانی و تکمیل می­نماید.

7- مدیریت موجودی مخازن ماشین هایپرفام

موجودی حجمی و وزنی کلیه مایعات عطری-مواد پایه، میزان آب و الکل و سایر افزودنی های مجاز در مخازن و کندانسورهای ماشین قابل کنترل می باشد.

بر این اساس به سادگی میتوان میزان مصارف نوع رایحه ها را در فروشگاه­های مختلف در سطح شهر و همچنین در مناطق گوناگون ارزیابی و رسیدگی کرد. همچنین عملکرد سیستم مانع هر نوع دخل و تصرف در میزان مخازن توسط اپراتور می­شود.

امور مشتریان و حسابداری شرکت نیز امکان رسیدگی به حساب های فی مابین را بر اساس میزان مصرف فروشنده دارا می باشد.

8- تهیه بروشور مشخصات رایحه

سامانه نرم افزاری هایپرفام از ویژگی کاربرپسند برخوردار است. با هدف آشنایی خریداران محصولات تولیدی ماشین هایپرفام، بروشور ترکیبات و مشخصات عمومی محصول خریداری شده در حضور مشتری توسط چاپگر چاپ و ارائه می شود.

9- انتخاب شیشه مورد نظر مشتری

انتخاب شیشه در سه حجم 30 ، 50 و 100 میل در طرح های مختلف فراهم آمده است.  امکان­پذیری مراحل اتوماتیک کردن بسته بندی شیشه در دست بررسی فنی می باشد.

10- انتخاب نوع محصول نهایی

در ماشین هایپرفام انتخاب نوع محصول نهایی توسط مشتری تعیین می­شود. اپراتور بر اساس خواسته و سلیقه مشتری و به کمک نرم افزار راهنما  امکان انتخاب نوع ادوتویلت(خط بوی بیشتر نسبت به ماندگاری)، ادوپروفیوم(ماندگاری و خط بو نرمال) و ادواکستراکت(ماندگاری بالا و خط بوی کمتر) را در اختیار دارد.